Friday 3 December 2010

Snön lamslår Dublin

Det har varit kallt och snö har fallit i Dublin de senaste dagarna. (-9 grader och snö)
Skolorna har varit stängda i tre dagar, viket är obegripligt för en svensk, men förståeligt om man bor här. Snöskyfflar vet man inte vad det är, och myndigheter har inte lärt någonting från förra vintern. Jag har inte sett en plogbil elller sandning över huvud taget.
Detta har inneburit att 75% av arbetsstyrkan inte har innfunnit sig på jobbet. Spårvagnarna har inte kunnat köra sina rutter och bussarna som aldrig har hållit sina tidtabeller ska fylla kommunikationsbehovet???? Hur kan bussar köra om inte spårvagnar kan?? De har ändå varit ganska bra på att försöka hålla tidtabellen.
Jag skulle vilja att svenska myndigheter tog tillfället i akt och erbjöd sina tjänster, mot en rimlig ersättning, och utbildade de Irlädska myndigheterna hur man hanterar snöiga vägar och spårvagnsspår. Det finns en rejäl hacka att tjäna.
Till och med närbutiken har drabbats av "krisen". De har knappt några varor kvar eftersom folk inte tar sig till de större affärerna. (Irländare kan inte köra bil ens på sommarväglag)Alla hamstar varor som om Dublin vore en krigszon, Det är helt ofattbart.
Anyway, jag har ont i hela kroppen efer gårdagens låååånga promenad hem, och jag hoppas att jag får sova till 10.00 imorgon/idag. Antagligen får jag sällskap tidigt vare sig jag vill eller inte. Kan inte riktigt säga nej till Sean. Jag har blivit en "softie". :o)

No comments:

Post a Comment