Friday 28 May 2010

Eurovisions-schlager

Så var det konstaterat; Sverige har inte gått vidare till finalen i Eurovisions-schlagern.
När man läser de svenska kvällstidningarna låter det som en verklig katastorf har drabbat landet.
Kan man inte lägga energin på artiklar om människor som hamnat utanför trygghetssystemet pga politiska beslut tagna utan en tanke på att de drabbar människor i andra ändan. Som människor som mister en nära anhörig måste anmäla sig till arbetsförmedlingen dagen efter dödsfallet eller förlora sina rättigheter till ersättning??????
Eller på det faktum att så många våldsbrottslingar kan begå sitt andra eller tredje våldsbrott kort tid efter det senaste de begick. Varför är dessa personer på fri fot och inte inlåsta efter det första brottet????

Sverige är fantastiskt. Ja, det är det, men alltmer sällan i en positiv bemärkelse.

Vänner här i Dublin som kommer från länder världen runt blir alldeles förfärade och tror mig inte när jag berättar om dessa händelser. För dem är Sverige drömlandet där alla har det ekonomiskt tryggt och rättvisa är självklart. Men rättvisa för offren och inte bara för brottslingarna. Rättssäkerhet är av största vikt men straffpåföljd är också viktigt för trygghet hos folk i allmänhet.

Nåja, nu har jag fått häva ur mig en hel del om de som förfärar mig när jag läser svenska tidningar.

Jag ska på fest ikväll och ta avsked av en av våra tjejer, Kaylee, som ska flytta tillbaka till Danmark och studera. Hon kommer att bli saknad som en av de mest positiva människor jag har jobbat med här.

Imorgon ska jag och Alexandra gå och se "Sex and the City 2". Kritiken har varit hård mot filmen så vi får väl se om vi står ut hela filmen eller lämnar efter en stund. (tror jag inte vi gör)

Ha det gott.

No comments:

Post a Comment